2019. jan 23.

Cumi / cucli - igen / nem, Sír a gyerek mit tegyek?

írta: Matfo
Cumi / cucli - igen / nem, Sír a gyerek mit tegyek?

Sziasztok!

Az első éjszaka izgalmakkal teli volt. Nagyjából arra számítottunk, hogy az lesz ami a kórházban volt: eszik-alszik. 

Nem, nem ez történt. 

Hiába pár napos a pici, azért le kell szögezni, hogy ők is érzékelik a változásokat. Pl. a kellemes 32 fokos meleg kórházból kiviszed a hidegbe. Nyilván felöltözteted 68 rétegbe, meg minden, de akkor is. Aztán a megszokott fényviszonyok is változnak. A kórházban pl. a folyosón mindig égett a villany. Mások a szagok is. Lényeg a lényegben: megvisel(het)i a változás. Ezt el kell fogadni. Biztos van olyan pici, akit nem viseli meg, nálunk azért necces volt az első éjszaka. 

Első gyerek, semmit nem tudsz, mindenen aggódsz, utánaolvastál meg utánanéztél aminek csak lehetett, de élőben más. Ott van, most sír, most kell a megoldás. Mit is olvastam erről? Hol is olvastam erről? Reménytelennek tűnik...

Az sem könnyíti meg az ifjú szülők dolgát, hogy ahány elmélet, elv, tanács, tanulmány, annyi doktort, professzort, kutatót találsz majd, akik támogatják. Az egyik ezt mondja, a másik azt, itt Magyarországon ez a módi, pár száz kilométerrel arrébb már más. Javaslatom a következőt: hallgassatok az ösztöneitekre (mondjuk inkább a vértigris anyáéra ;) ) és legyen meg a józan paraszti ész. Ezzel a kettővel felvértezve aztán beszélgessetek a gyerekdokival, a kórházban a nővérekkel/csecsemősökkel, nagyszülőkkel, gyerekes barátokkal. Lehet, hogy 1000 tanácsából 999 rossz, de 1 viszont annyira jó, hogy imába foglalod a tanácsadó nevét. Lesznek kéretlen tanácsok is. Ez van. Hallgasd meg, szűrd ki a felesleges információt. 

Szóval első éjszaka sírt. Nagyon. Utóbb végül kiderült, hogy nem is olyan sokat (kb. 3 óra), de akkor nem tudtuk mi van. Evett eleget a mérleg szerint, pelus ok, nem tűnt betegnek, nincs se hideg (mellkasa nem hideg), se túl meleg (nem izzadt a tarkója), volt büfi is. Miért sírsz Kicsikém? Kell anya közelsége? Cici kell? Esetleg apa dörmögő hangja? Megint éhes vagy?

Cicre rakva abbahagyta, de nem nagyon szívott és cicivel a szájában elaludt. Innen jött az ötlet: CUMI!!! Az kell ide, az a megoldás, a mennyei manna. Fú, de jó, valakitől kaptunk, ami valahol van a lakásban. Elraktuk, mert nem akartunk cumit adni a gyereknek. Utánaolvastunk pro, kontra. Nem muszáj, nem kap. Első éjszaka úgy érzetük máris muszáj...

Később beszéltem Édesapámmal. Négy gyermek apja és orvos, gondoltam valamit csak tud mondani erről a cumi kérdésről. Kérdeztem, hogy használhatjuk-e? Nem lesz kihatással a szopásra? Fogakra? Bármi gond lehet? Válasza: "inkább lehet használni, mint nem". Összességében vannak mellette és ellene számos érvek, de sok csecsemő felnőtt cumizva és anélkül is. Kvázi ránk bízta, de nem úgy, hogy "jaj hagyjál már, döntsd el", hanem átbeszéltük, ahogy ilyenkor kell. 

Megkerestem az előbb említett cumit, elmostam amennyire tudtam és a szájába raktuk. Rákapott, szívta-szívta. EZ AZ! Aztán kiköpte és sírt tovább. Ó jaj. Vissza. Szív. Kiköp. Vissza. Szív. Kiköp....Nagy lenne a cumi? Nembaj holnap majd veszek kisebbet. Vettem is, minden gyártótól a piros kentauros drogériában. Vékonyított meg normál, tök mindegy, mindent megveszek ami "0 month", azaz újszülöttnek való. Mit tudom én melyik forma jön be neki. Legyen mindegyikből legalább 1, aztán kész. 

Elaludt cici és cumi nélkül. Lehet mégsem az kell. Nem baj, megvettem, legyen.

Utána viszonylag nyugodt volt. Kb. 2-3 óránként kelt és kért cicit. Mi az igény szerinti szoptatást preferáljuk, nem keltjük fel külön a gyereket azért, hogy egyen és nem váratjuk meg azért, hogy meglegyen a bűvös 3 óra. 

Édesanyám és Édesapám is javasolta az édesköményes-ánizsos teát, segít L-nek legyűrni a nem kívánt gázokat, amik sokszor a sírások okai. Édesanyám az első látogatás alkalmával elhozott minden kelléket, így fel voltunk vértezve a következő körre.  Recept: 1,5 dl víz, egy csipet édeskömény, egy csipet ánizs -> felforralni és utána még 5 percig főzni, aztán hagyni hűlni és lehet leszűrni. Azért azt hozzá kell tenni az egészhez, hogy van olyan baba amelyiknél pont az ellenkezője történik: csikar a pici pocak. Eldönteni könnyű: tea után rosszabb a sírás vagy nem. A tesztelést érdemes 2 alkalommal elvégezni, mert lehet az elsőnél éppen más kavart be. 

Mi lehetett a gond? Nem tudjuk, talán amit az elején írtam: változás. Most született. Szokjuk egymást. Alkalmazkodunk egymáshoz. Illetve nem szabad elfelejteni, hogy nem sokféleképpen tud velünk kommunikálni. Sír. Csak úgy is sír, nem feltétlenül van oka. Az elején elvileg kb. 20 órát alszanak egy nap. Maradék 4 a szopizás, és sírás. Szerintem szépen lassan majd meg fogjuk tudni különböztetni a sírásokat. Addig is ellenőrzünk mindent: kaja, pelus, hőmérséklet, beteg-e, fáj-e valamije, büfiztetés. 

Kitartást, ha minden rendben, akkor előbb-utóbb elalszik. Reméljük előbb! ;) 

Nekem azért még volt egyéb gondom is az első éjszakával. Vettünk hiperszuper légzésfigyelős bébiőrt. Az angyalosat. A légzésfigyelők általában 20 mp után riasztanak. A mi gépünknek van egy olyan plusz funkciója, hogy 15 mp után csippant egyet, aztán még 5 mp után (és így összesen 20 mp elteltével) riaszt. Nyilván hajnal 3 körül csippantott. Persze magam alatt kakicsíkot húzva rohantam be a szobába, hogy úristen mi van, újra kell éleszteni?! Van légzése?! MI VAN?!

Nem riasztott, csak csippantott. Ránézésre nem volt semmi gond, mozgott és szuszogott. De akkor is! Az éjszaka hátrelévő részében (kb. hajnal 3-tól reggel 6ig) álltam az ágy mellett csöndben és figyeltem, hogy minden rendben van-e vele. Aztán 6-tól 8-ig mellette aludtam a szoptatós székben. A légzésfigyelős kálváriát majd máskor, másik bejegyzésben elmesélem! :) 

Üdv! 

 

50668186_757365801317503_846404175616016384_n.jpg

50574189_340753119857013_7177452094683611136_n.jpg

Szólj hozzá